Jom CLICK untuk auto CLICK disini.. :)

Monday, December 13, 2010

Menjelang 5.10.88

Aku di library.. tunggu student baru daftar
mereka2.. nunnn duk happy sakan kat sana..
jadi dari aku duk sedih2 kt depa.. aku nk cite ni.

Awal tahun 1988
1. dia mula sakit2.. demam manjang.. sakit gigi, cabut gigi, sakit kpala.. sakit badan. bonda akan selalu picit tubuhnyer hinggalah dia hampir terlena, pastu disambung oleh kami anak2nya. dan bila dia terjaga, akan dicari bonda.. maka aku akan berkata.. 'ma g keje'.. lalu dia pun diam, dan aku terus picit2 badannya

2. sakitnya terus melarat. masuk spital, kuar spital.

3. pernah satu malam dia meracau. katanya ada orang duk mkn2 atas syiling. lalu dipanggil tok imam untuk baca doa2 tertentu

4. dia makin kurus ..

5. dia bersungguh untuk solat berjemaah dengan tok bilal sayang sahabatnyer. dia berjemaah di atas katil

6. ketika sakit di rumah, dia berpesan pada kami semua.. masa tu sume org ada
"abah tau abah akan mati. takpela mati kat mane2 pun. abah cuma nak tanam di ... (aku tak ingat).. p/s tu jer yg aku ingat.. ada lg kut yg dia pesan

7. dia pernah sakit teruk di rumah.. panggil doctor dtg umah, cucuk.. dan dr kate.." kalau dia hidup pun mungkin tak ingat ape2.. or ntahle

8. pernah satu hari dia tak boleh cakap,.. org kate kalau dok leh cakap, tanda ajal menjemput dah tak lama.. tp dia mcm sihat jer. bangun duduk atas katil dan aku tlg bacakan paper untuknyer, pastu esoknyer alhamd dia dh boleh cakap mcm biasa

byk lg kut perihal sepanjang tahun 1988 tapi ini jer yg aku ingat.

dan pada 5.10.88..

balik sekolah.. tengahari..
ma duk termenung atas kerusi.. aku tanye nape'
"tadi ada org kabo, atan tipon kate abah sakit kuat"

masa tu rumah kami takde tipon. cuma ada public phone nun dkt 2 km jalan kaki baru sapa.. dan cuma atas ehsan org2 tertentu jer yg akan angkat tipon tu kalu dia dengar dan sampaikan pada org tertentu.. susah kan

sambung cite tadi..

aku tak paham cakap bonda tadi.. sakit kuat. abah memang sakit kataku.. so aku tak kisah pun mcm bonda tu..

ptg sket.. cik su ti datang.. kami atas rumah. aku dalam bilik.. dan aku cuma dengar dia kata .. "dah takdok".. maka aku pun terduduk..
then.. bonda suh kemas baju

sampai kami di rumah Losong.. arwah dah diletakkan atas katil. agak uzur wajahnyer.
"nape abah camtu..?"
"sebab abah dah lama sakit.. " sahut sape2..

dan aku terus nangis dan nangis..

tika dimandikan.. bonda suruh anak2 lelakinye tengok...
tika saat akhir.. sume org cium.. arwah tokki, adik beradik2nyer... dan bonda suruh aku cium.. tp aku tak nak.. aku takut cium org mati.. "ohhh betapa pendeknya akalku masa ni.... maafkan aku abah"

dan dia dibawa ke kubur.. dikebumikan.. didahului olehnya sebelum dituruti olehnya yong, ayahnye, bondanye dan bapa mertuanya..

Ya Allah ampunilah dosanya..
aku merinduinye

2 comments:

X5 said...

Thanks for the story. still remember when we got the news.


pembetulan fakta kat point #5- tok bilal yg sahabat aboh tu tok bilal mat. hok kite rajin curi2 bawo basikal tua die di pagi jumaat.

#5 said...

xpasti tarikh nye, rase2 cam 4/10 atau beberapa hari sebelum nye.

Aboh dibenarkan balik umah. dan pada hari tu, aboh perlu g hsptl tuk follow up. g dgn pakcik Dol kalau xsilap.time balik tu, aboh sihat & segar sungguh2. sampai aboh kate,'may be esok dah leh bawa kereta.

sadly, bile bangun tdo pg esoknye, aboh xde kat umah. ma/wan kabo smalam ambulan mari ambik.. lepas tu dah xingat dah. ingat2 time org mari umah kabo aboh dah kembali.

so last last word dari mulut aboh yg terkenang2 sampai sekarag, 'may be esok leh bawa kete doh'.

last word from my love...

Allah hum marfirglahum warhamhum, wa'afihim wa'fuhanhum..

Happy Birthday Princess!

Hasya Addini

Create Fake Magazine Covers with your own picture at MagMyPic.com


Same dress, toys and bed..but different Addini