Jom CLICK untuk auto CLICK disini.. :)

Thursday, September 12, 2013

Ragam empat budak comel

Ini ragam puteri comelku..
Ragam mereka ketika aku keseorangan menangani karenah mereka ketika daddy bizi di tempat kerja hampir 2 minggu lamanya ..bekerja subuh hari, pulang dinihari malam selepas isyak dan anak-anak dah hampir masuk waktu beradu.
Catatan kenangan ragam mereka.. supaya mereka ingat, aku ingat.. kelalaian mereka dan kelalaianku dalam melalui kehidupan harian bersama ibu

Satu.
Pagi. Bersiap ke sekolah.
ibu.. mana kain kakak....... (padahal dah bagi kain tu tadi)
kakak... nape tak pakai tudung lagi.. (padahal dah nak naik kereta, tapi tudung tak pakai lagi)
ibu... jap, beg sekolah kakak tak ambil lagi.. (padahal dah kunci pintu rumah.. so, kena bukak semulaa)
ibu.. beg sekolah agama kakak takde ni.. (padahal semalam pergi sekolah agama, dah bawa beg, tapi hari takde pulak..)
ehh kakak, mihun tak ambil ke ni.. (padahal dari tadi dia duk pegang mihun masa duk dalam kereta, time turun kereta nak ke sekolah tak ambil pulak..)

huuuuuuu camtulah kakak..  tiap hari kena selalu ditegur.. kena selalu diingatkan..
tapi kadang-kadang ok..... semuanya beresssss, lengkap..
yea... kakak masih kanak-kanak yang perlu sentiasa diingatkan
Ku peluk kakak sebelum ke sekolah...
Ibu mintak maap marahkan kakak tadi.. asyik lupa jer.. 
kakak pun mintak maap ibu.. 
Maafkan ibu kakak..terkadang, boleh hilang sikap sabar melihat ragam mereka.. tapi cepat-cepatlah peluk mereka, sayangi mereka dan terangkan kesalahan mereka.. Moga tiada dendam di hati mereka
Kakak.. senyum sikit.. comell!

Dua.
Balik dari beli barang-barang di carrefour, tunas manja, farmasi. Amna muncung mulut sedepa..
Kenapa nii muncung jeerr mulut....
ana penatlaaaa... asyik g kedai kedai kedaiiii
la.. kan beli barang ana jugak ni..
alaaa ana penatla asyik g kedai je.
ok.. tengok ni.. kat carefour beli susu ana, biskut ana, cornflake ana, farmasi beli ubat ana..kalau tak nak takpe.. lain kali tak yah pergi
penat penat penat... (merungut lagi)
okeh.. camnilah... barang ana ni ibu buanglah.. lain kali tak perlu beli dah..
tak nakkkk  ibu..
nii.. ibu letak kat luar rumah.. tak payah gi kedai lagi lain kali.. penat jer
ibuuuuu ana minta maaf..... ana tak buat dah lain kali...
ku peluk dia.. bagitau diaa.. marah tanda sayang ibu padanya...
maafkan ibu.. maafkan ibu sayang.

Tiga..
Di sinki dapur, sambil memegang baby dhia..nak bilas badan serba sedikit
Durrah turut ke dapur..tarik kerusi kecil, panjat di sink.. tangan nak buka pili paip tapi tak sampai, kaki dah mula berjingkit, kerusi mula bergerak.. risaukan dia jatuh nanti terjatuh tersengguk pada kabinet tile dapur yang semestinya keras dan berbuju tajam..
B.. turun b.. bahaya ni..
B nak buka air ni..
turun... bahaya ni.. ibu tak boleh pegang ni.. tangan ibu dah pegang bb dhia.. 
tak nakkk
turunnn... bahayaa ni... kalau jatuh.. tersengguk kt sini ... kan lukaa
tak nakkkkkk...
so, berlakulah adegan ibu yang terpaksa tarik si comel turun dari kerusi sambil pegang si kecil dhia..
durrah mula menangis..
bb dhia turut menangiss..
aku... owhh hati turut nak menangis..
kemudian, berpelukan.. bertiga... maafkan ibu sayangg...
ibu marah sebab ibu sayangkan b.. jangan buat lagi ye..
durrah hanya angguk dalam sendu.. sian

Empat.
Balik kerja.. lewat petang.. penat.
tiba-tiba bb Dhia seakan kentut.. pruuukkkkk... ohh u uukk rupanya..
ehhh aku sengih
dia sengih
sama-sama sengih
hahaaaaa
ku buka baju, buka barut, mitten, booties,
tuju ke bilik air..
buka pampers...
dannn basuh punggung.. dan bilas badan..
owhhh bb diam.. tanda suka
aku.. pun suka.. lamanya tak mandikan bb.. lamanya tak sentuh kulit bb dengan mandian dan air.
lamanya tak gosok-gosok badan baby dengan penuh kasih sayang sambil tengok  badannya yang dah semakin bulat..
selesai.
pakaikan baju..
wowwwwww dah makin besar drumstik baby rupanya..
barut pun hampir dah tak muat.
owhhhhhh lamanya ibu tak ulit baby dhia.. lamanya tak manjakan kulit bb dhia..
oehhhh ibu suka..
ibu peluk..
ibu sayangggg bb. tapi maafkan ibu, tak dapat jaga bb seperti arwah nyang jaga ibu dulu.. sentiasa mendidik ibuuu..

Owhhh puteri ibu..

walau beribu ragam.. ibu tetap sayang beribu-ribu lemon .. muahhh

No comments:

Happy Birthday Princess!

Hasya Addini

Create Fake Magazine Covers with your own picture at MagMyPic.com


Same dress, toys and bed..but different Addini