Jom CLICK untuk auto CLICK disini.. :)

Tuesday, October 29, 2013

Senyum jer ...!

Whatever it is..senyum jer 

Si princes..tersenyum manis kemain.. Galak bertamu.. 

Mmmm maybe dah mula kenal erti .."indahnya kehidupan.."

Smile yang..
Ibu sayang baby tiap masa dan ketika..
Samalah sepertimana tokma sayang ibu tiap masa dan detik.. Terima kasih bondaku

Wednesday, October 23, 2013

Bajet beli kereta atau rumah baru

Ni sebenarnya lebih kepada peringatan untuk diriku dan kawang-kawang yang mungkin sedang buat bajet untuk beli aset baru. Bajet ni aku ambik dari blog Mr Jankaulu.. faktanya sangat berguna untuk aku.. terima kasih atas entri tersebut.

Beliau merupakan pensyarah ekonomi (kalau tak silap saya lah) di IPT Muadzam. Menurut beliau, info ni diambil dari insittusi kewangan dan ahli ekonomi.

1. Bajet pinjaman kereta

   Jangan lebih 15% dari gaji bersih (gaji yang ditolak KWSP dan SOCSO)
   Contoh : (ni bukan contoh gaji aku ye.. ni contoh aje.. masing-masing bolehla kira ikut gaji sendiri ok :) )
   Gaji kasar                      RM2,500
   -EPF (11%)                         (275)
   - Socso                                        
   Angaran Gaji bersih           2,200          
   Installment kereta (15%)   RM330

Tapi, dengan installment sebanyak tu, kereta apa yang kita boleh beli ye? MyVi pun tak lepas kan.. kecuali downpayment besar.. (kalau mampu).
Menurutnya lagi, kalau bajet pinjaman kereta lebih dari 15%, kelak kita akan hadapi masalah kewangan lain pulak nanti..
So, Artini.. pikir dan buat kira-kira ye.

2. Bajet pinjaman rumah

Pinjaman rumah pula sepatutnya dalam 1/3 dari jumlah gaji bersih (setelah ditolak KWSP dan SOCSO).
Contoh : (lagi sekali, ni bukan gaji aku ye.. sekadar contoh aje :))
   Gaji kasar                      RM3,000
   -EPF (11%)                         (330)
   - Socso                                        
   Angaran Gaji bersih            2,600          
   Installment rumah (1/3)   RM867

Tapi, majoriti rumah sekarang ni di Kuantan adalah dalam RM200k ke atas.. terutamanya untuk rumah semi-D. Aku pernah buat kira-kira dulu, anggaran untuk bayar pinjaman rumah untuk harga lebih kurang RM200k keatas tu adalah dalam RM1000+ sebulan.

8 tahun lepas (2005), rumah semi-D yang aku diami sekarang cuma berharga RM137,700. Tapi sekarang, rumah teres pun belum tentu dapat beli pada harga tersebut. Dengan harga tersebut, installment rumah kami cuma dalam RM700 ke RM800 sebulan. Jadi, untuk memiliki rumah semi-D yang baru dan selesa dengan design rumah yang cantik, harganya boleh mencecah sekurang-kurangnya RM250k+ dan installmentnya adalah dalam RM1300+ ke atas, bergantung pada usia peminjam bagi urusan MRTA.

So Artini.. fikir-fikirkan lagi sekali.. beli rumah lelong atau subsale pun bagus juga kalau rasa nak terjebak dalam dunia hartanah seperti blogger hartanah terkemuka Abang Ensem.blog.

Ok.. itu aje,, moga membantu.
Puteri-puteri addiniku naik kereta pinky jer

Tuesday, October 22, 2013

Penoh rghumbuuu!

Hadiah anak punye pasal, penoh pun penohla..

Motor baru untuk hadiah birthday Puteri durrah, 2 years.
Maklumlaa beli kt kampung, terpaksa la tapau dalam kereta hikhikk penuh sampai bumbung :-)

Monday, October 21, 2013

Malas..

Mood malas melanda.. Malas nak update blog..sebab ...hahahaa... Heheee

So tataplaa gambar bekfest aku semalam di kampungku tercinta..
Sedap ngatttt... Nok etek dok?


P/s..tak update kan nanti ada org maroh, tak dapat main sorok-sorok atas bumbung kekgi..hihiii

Wednesday, October 9, 2013

Terkenang..

it was 6th October again...

Teringat dan mengingati..

1. Siapakah yang mengajarku berjalan..?
tak tau.. takde gambar or vidoe yang merakamnya..
tapi mestinya dia

2. Siapakah yang menyuapku makan dan minum?
semestinya dia

3. Siapakah yang memakaikan pakaian dan menukar lampinku?
semestinya dia

4. Siapakah yang membasuh lampin dan kain bajuku..?
tetap dia..

5. Siapakah yang memujukku takkala tangisan mengiringiku..
dia

6. Siapakah yang menemaniku mandi dingin pagi hari di tepi paip rumah ?
dia.. diaa

7. Siapa pula yang memasak nasi goreng kegemaranku, pisang goreng kesukaanku dulu..
dia juga

8. Apakah makanan harianku dulu..?
tak ingat..tapi semestinya dari air tangannya

9. Siapakah yang menemaniku tidur tiap malam tika kecil dulu..
aku tidur bersamanya.. aku ingat itu.. tiap malam.. di rumah kecilku dulu

10. Siapa yang mengikat tocang rambutku tiap pagi ke sekolah rendah.. sungguh kemas sekali?
ye dia.. aku sungguh ingat itu

11. Siapa yang menjahit baju sekolahku dulu..?
dia.. ye dia sangat pandai menjahit.

12. Siapa yang mengajarku menjahit.. yang mengajarku cucuk benang ke lubang jarum dan simpul benang..?
aku tak ingat itu... tapi ku pasti.. semestinya dia

13. Siapa yang ke Kolumpo mengiringi kejayaanku sebagai graduan dulu?
ye.. dia salah seorang dari mereka.. walaupun jauh, dia tetap pergi.

14. Siapa yang menghantarku sebagai seorang isteri nun jauh hampir 400km jauhnya darinya..
dia .. dia hadir melepaskan tanggungjawabnya..

15. Siapakah yang sentiasa bersamaku.. menemaniku.. membawaku berjalan-jalan balik kampung naik bas
ye.. dia.. aku pasti dan aku sungguh ingat itu.. kerana aku sangat gembira detik itu.

Oh.. banyak yang aku lupa..
tapi..

Siapakah yang berada disisinya ketika hayat terakhirnya masih ada..
Aku... tiada di sisinya..
Aku.. tidak bersamanya..

Sedih
Aku tidak tahu itu
Aku tidah tahu itu adalah detik-detik terakhirnya
Aku tidak tahu dia sedang menunggu detiknya..
Sungguh.. aku tak tau.
Pull stop.

Redha.
Pilu.
2 tahun berlalu.

Al fatihah nenda
Jasamu takkan ku lupa

Makan free

Makan free today..!
Sukaa sukaa..!
Sbb..sume workload akan hilang berterbangan....
Wowww wowww best teramat.. Hahaaa..
Tapi ..jap je la..
Huhuuuu
Takpe.. Yg penting.. erkkk ...Kenyang alhamdulillah.

Happy Birthday Princess!

Hasya Addini

Create Fake Magazine Covers with your own picture at MagMyPic.com


Same dress, toys and bed..but different Addini