Jom CLICK untuk auto CLICK disini.. :)

Wednesday, October 23, 2013

Bajet beli kereta atau rumah baru

Ni sebenarnya lebih kepada peringatan untuk diriku dan kawang-kawang yang mungkin sedang buat bajet untuk beli aset baru. Bajet ni aku ambik dari blog Mr Jankaulu.. faktanya sangat berguna untuk aku.. terima kasih atas entri tersebut.

Beliau merupakan pensyarah ekonomi (kalau tak silap saya lah) di IPT Muadzam. Menurut beliau, info ni diambil dari insittusi kewangan dan ahli ekonomi.

1. Bajet pinjaman kereta

   Jangan lebih 15% dari gaji bersih (gaji yang ditolak KWSP dan SOCSO)
   Contoh : (ni bukan contoh gaji aku ye.. ni contoh aje.. masing-masing bolehla kira ikut gaji sendiri ok :) )
   Gaji kasar                      RM2,500
   -EPF (11%)                         (275)
   - Socso                                        
   Angaran Gaji bersih           2,200          
   Installment kereta (15%)   RM330

Tapi, dengan installment sebanyak tu, kereta apa yang kita boleh beli ye? MyVi pun tak lepas kan.. kecuali downpayment besar.. (kalau mampu).
Menurutnya lagi, kalau bajet pinjaman kereta lebih dari 15%, kelak kita akan hadapi masalah kewangan lain pulak nanti..
So, Artini.. pikir dan buat kira-kira ye.

2. Bajet pinjaman rumah

Pinjaman rumah pula sepatutnya dalam 1/3 dari jumlah gaji bersih (setelah ditolak KWSP dan SOCSO).
Contoh : (lagi sekali, ni bukan gaji aku ye.. sekadar contoh aje :))
   Gaji kasar                      RM3,000
   -EPF (11%)                         (330)
   - Socso                                        
   Angaran Gaji bersih            2,600          
   Installment rumah (1/3)   RM867

Tapi, majoriti rumah sekarang ni di Kuantan adalah dalam RM200k ke atas.. terutamanya untuk rumah semi-D. Aku pernah buat kira-kira dulu, anggaran untuk bayar pinjaman rumah untuk harga lebih kurang RM200k keatas tu adalah dalam RM1000+ sebulan.

8 tahun lepas (2005), rumah semi-D yang aku diami sekarang cuma berharga RM137,700. Tapi sekarang, rumah teres pun belum tentu dapat beli pada harga tersebut. Dengan harga tersebut, installment rumah kami cuma dalam RM700 ke RM800 sebulan. Jadi, untuk memiliki rumah semi-D yang baru dan selesa dengan design rumah yang cantik, harganya boleh mencecah sekurang-kurangnya RM250k+ dan installmentnya adalah dalam RM1300+ ke atas, bergantung pada usia peminjam bagi urusan MRTA.

So Artini.. fikir-fikirkan lagi sekali.. beli rumah lelong atau subsale pun bagus juga kalau rasa nak terjebak dalam dunia hartanah seperti blogger hartanah terkemuka Abang Ensem.blog.

Ok.. itu aje,, moga membantu.
Puteri-puteri addiniku naik kereta pinky jer

No comments:

Happy Birthday Princess!

Hasya Addini

Create Fake Magazine Covers with your own picture at MagMyPic.com


Same dress, toys and bed..but different Addini