Jom CLICK untuk auto CLICK disini.. :)

Thursday, April 24, 2014

Camne nak buka emel office dálam emel utama kita eg yahoo mel?

Masalah di zaman it dot com

Paham ke soalan kat atas ..? he..hee..
Emel office tu ialah emel yang guna proxy office. Contoh aku keje kat Kolej IKIP, jadi setiap staf akan ada emẹl ofice. Emel office aku 
engkuartini@ikip.edu.my

Jadi..mereka2 yang keje kat ofis lain macam tnb ke, bank ke dll mesti ada emel ofis memasing kannn..

Emel utama lak ialah emel yg kita biasa guna tu laaa.. macam aku, dari zaman u lagi pakai emel yahoo...
rtny@yahoo.com
So kalau emel korang google ke gmail ke apa ke..haa tula emel utama ye..

Tapi kadang rasa mcm malas nak buka dan baca 2 emel sekaligus. Emel yahoo mestilah kena buka tiap hari sebab semua contact dalam tu. Emel ofis pulak aku baru aktifkan tahun ni.. (hehee dah lama ada sebenarnya cuma tak pernah aktifkan..).. Cuma kadang rasa cam 
ehh..yang ni dah baca ke belum.. 
eh.. apa emel address dia ni ehh

Dan yang paling aku kurang gemar ialah..
Emel office akan kacau sign in untuk blog.. Tiap kali login emel ofis..tiap kali tulaa kena log out blog bluerggh.. so mcm aku kena buka browser lain pulak mcm mozila or ie plak.. Alaaa pening banyak2 nih ( heheee maybe untuk aku jelaa yg odscool angatt hihihi)

So camne nih..?
One day.. sorang kawan aku ni pun ajar.. mudah je rupanya

Camni.

Step 1: buka emel office
Ni web ofis. pastuh.. klik kat emel (tanda bulat)

Tadaaa.. ni lahh emel ofis aku.. yang bintang-bintang tu saja untuk mengaburi kalian supaya tak dapat baca emel aku.. ekekekee ..tak baik tau baca surat orang.. hihiii...
Tengok dua emel teratas tu.. pasni aku tak perlu dah baca kat emel ofis ni sebab dah forward terus masuk dalam emel yahoo.
Senang kan..! Lepas ni tak perlu buka emel ofis dahh.. semua boleh baca dalam satu emel... emel yahoo jerr yeaaa!!

Camne nak buat?
Ok, nampak tak kat aku bulatkan kat atas tu.. ada tulis 'setting' kan..
Okey.. klick 'setting'

Dah klik setting, dia akan keluar rupa cenggini lak..
Klik kat tempat aku bulatkan tu..'Forwarding'

Haa.. kat sini klik kat 'Forward a copy'
taipkan emel utama korang .. macam aku, aku taip rtny@yahoo.com
pastu kat bahagian bawah tu.. pilih ayat macam aku pilih tu untuk keep emel asal dalam emel ofis.
Pastuh.. jangan lupa klik 'Save'!

Haa... dah siap! Senang kan!
Pasni boleh cek emel korang dalam emel ofis tu dah ada kat dalam emel utama.

Ni gambar emel yahoo aku ikut henpon.
Perasaan tak.. dua emel yang aku tak blurkan kat atas tu. adalah emel asal dari emel ofis kat atas tadi.. So, kompem dah!!.. Aku dah berjaya forward emel ofis ke emel yahoo!! Yeaa.. tak perlu susah-susah bukak dua emel lagi...

Tryla..

2 comments:

Laura Azura Zainal said...

info berguna nieh! hehehe. Almaklumlah menghadapi masalah yang sama.

Engku Artini said...

Semga bmanfaat zura.

Happy Birthday Princess!

Hasya Addini

Create Fake Magazine Covers with your own picture at MagMyPic.com


Same dress, toys and bed..but different Addini