Jom CLICK untuk auto CLICK disini.. :)

Monday, June 23, 2014

Penjagaan baby ala-ala kanggaru!

Sumber : Harian Metro

Tengok gambar dulu ye..

Penjagaan kanggaru ni lebih kepada untuk membantu perkembangan bayi yang pra matang.

Peraturan penjagaan kanggaru: 
Ibu bapa tidak dibenarkan menukar posisi duduk kecuali apabila mahu memberi susu atau menukar lampin bayi. Malah pada waktu malam pun ibubapa tidak boleh berbaring kerana bayi perlu berada dalam keadaan tegak dan sentiasa bersentuhan dengan kulit ibu atau bapa mereka.

Pendek kata ... seolah-olah seperti mereka berada dalam kandungan ibu mereka lagi.

Kelebihan penjagaan kanggaru:
'Sentuhan kulit ke kulit rangsang perkembangan bayi dan galak penyusuan badan

Brazil sudah berjaya mengurangkan kadar kematian bayi di bawah usia lima tahun sebanyak 66% melalui kaedah penjagaan kanggaru.

Sila baca.. nice info tau..

Baca perenggan ke-2
'dapat merasai degupan jantungnya membuatkan saya rasa cukup terharu. Kadangkala saya tidak perlu melihat ke monitor untuk memastikan dia dalam keadaan baik.

Ops.. see anak kanggaru comel ni kacau saya baca paper

Mungkin cara ni amat membantu bayi pramatang tersebut untuk berjuang meneruskan kehidupan mereka.. 
Kalau perasan anak kecil kita memang suka tidur didakap kan.. tapi takdelah kita ni sampai kena tidur sambil duduk macam dalam gambar kat atas tu. Asalkan ada skin to skin basis.. memang mereka suka..kann




1 comment:

Dr Singa said...

tidur duduk???!!
er..
tak sanggup!!

Happy Birthday Princess!

Hasya Addini

Create Fake Magazine Covers with your own picture at MagMyPic.com


Same dress, toys and bed..but different Addini