Jom CLICK untuk auto CLICK disini.. :)

Tuesday, May 23, 2017

Kenapa roti tak jadi atau tak naik-naik?

Setelah beberapa kali cubaan buat roti, aku tutup kedai roti seminggu ..haha! Keciwa sangat konon..

Roti tak jadi sebenarnya sebab beberapa sebab:

1. Yis dah mati rupanya..

Aku lupa nak cek yis dah mati ke belum sebelum buat roti. Jadi bila dah siap uli dalam BM.. roti tak naik-naik.. barulah rasa frust! Membazir betul huuu

Cara nak pastikan yis tak mati:
Masukkan yis dalam air suam dan sedikit gula. Kacau..biarkan beberapa minit. Kalau dia berbuih elok  dan naik kembang maksudnya pass!! Boleh buat roti.. So start pada kejadian ni, aku memang akan cek yis hidup ka mati ka..leceh sikit la kan.. tapi betterlah .. Nanti tak pasal tutup kedai roti seminggu lagi kihkih!

2. Terlalu lama biarkan doh naik

BM akan uli doh dalam masa 1 jam setengah je..then kena terus tumbuk buang angin doh tu then terus uli ikut bentuk roti yang kita nak.
Tapi.. nak jadikan cerita orang malas kan ha haa..sendiri cari pasal konon nak eksperimen la kan.. ha haaa
Aku dah prepare everything dalam BM. so aku tunggulah dalam 1 jam lagi kan.. tapi kan.. haritu sunday.. hujan sejuk pula tu.. aku pun tertidu.. then sedap pulak tertido tu sebab takde sapa kacau.. hubby kids semua rilex bagi aku can tido.. apa lagi kan.. aku teruslah tido..

tiba tiba tetttt...tetttt....tettt!! BM dah bunyi. maksudnya cukup masa 1 jam setengah dah.. tapi kan.. ngantuk punya pasal.. aku tido lagi.. takpe kut .. nanti doh tu naik ..biar je lah.. takkan jadi apa-apa kut..

hahaa.. nak tau berapa lama aku tido lagi? Satu jam kut.. erkkkkk
Then.. bangun dengan penuh semangat nak uli doh..tapi tengok kenapa laaa doh tak kembang? Pelik betul
Tapi.. dengan semangat aku teruskan jugak.. uli dan bakar... tapi memang tak sedap la.. tak gebu gebasss... huuuuu.. lagi sekali buang ke laut..

Terus tutup kedai lagi.. merajuk dah.
Hubby pun dah pesan.. kasi BM rehat dulu.. haha.. padahal kias la tu..

Tapi.. takpe.. dah puas seminggu.. aku ni dengan semangat berkobar-kobar dan insaf dah dengan perkara kat atas... terus gugel resepi baru.. roti cheese la pulak kan!!... tadaaa...  tengok next entry

p/s.. takde gambar sebab geram ...ha haa!!

No comments:

Happy Birthday Princess!

Hasya Addini

Create Fake Magazine Covers with your own picture at MagMyPic.com


Same dress, toys and bed..but different Addini